Versenyágak és edzések

Az alpesisízés téli sportág, amely a lesikló, a műlesikló, az óriás-műlesikló és a szuperóriás-műlesikló versenyeket foglalja magába. A sportág „többszámos” versenyzői számára ún. kombinációs vagy szuper-kombinációs versenyeket is rendeznek.

- Műlesiklás - Slalom (SL)
Mulesiklas.jpg
A műlesiklás vagy szlalom az alpesisízés leglassabb, viszont legtechnikásabb száma.A pályán kapukat helyeznek el, amelyek váltakozva piros és kék színűek, zászló (ma már) nincs a karókon. A piros kapukat jobbról, a kékeket balról kell venni. A műlesikló versenyek eredményét általában két, egymástól különböző tűzésű pályán elért időeredmény összege adja. A versenyzők a kapukkal való erőteljes ütközések miatt térdvédőt, speciális kesztyűt, arcot is védő sisakot viselnek.

- Óriás-műlesiklás - Giant Slalom (GS)
GS.jpg
A lesiklás és a műlesiklás sajátosságainak figyelembe vételével alakították ki. A versenyzők sebessége nagyobb, mint a műlesiklóké, hisz a kapuk távolabb vannak egymástól. A kapuk váltakozva piros és kék színűek, de minden kapu két rúdpárból áll, amelyeket piros, illetve kék zászlókkal kötik össze. A kapukat a versenyzők a vállukkal és csípőjükkel támadják, ellentétben a műlesiklással, ahol kézzel, illetve lábszárral, térddel tolják el. A használatos sílécek keményebbek és hosszabbak, mint a szlalomban.

- Szuperóriás-műlesiklást - Super Giant Slalom (Super-G)
SuperG.jpg
Az 1980-as évek elején vezették be a világversenyekre. Bevezetésének fő támogatója az osztrák szövetség volt. Az ágazatot a lesiklás és az óriás-műlesiklás közé helyezték el. A Super-G erősen hasonlít a lesiklásra, technikája is sok tekintetben hasonló (itt is megfigyelhető a „tojástartás”). Bár több a kanyar és valamivel rövidebb a pálya, de mert a kapuk eléggé távol vannak egymástól, a versenyzők nagy sebességet képesek elérni (80–100 km/h). A síléc minimális hossza férfiaknál 205 cm, nőknél 200 cm, a rádiusz 33 m felett van.

- Lesiklás - Downhill (DH)
Lesiklas.jpg
A lesiklás az alpesisí leggyorsabb versenye, ahol az elérhető sebesség akár 150 km/óra. A lesiklópálya 2000–4000 méter hosszú, szintkülönbsége a férfi versenyeken 500–1000 méter (1,5–2 perc körüli lesikló idővel), nőknél 500–800 méter (1:40 körüli lesikló idővel), maximális szélessége 30 méter. A pályát kapuk jelölik ki, ezek között haladva kell teljesíteni a pályát. A pályán egyenes és íves, nem ritkán erősebb kanyarok követik egymást. A versenyzők az egyenes szakaszokban veszik fel az ún. „tojástartást”, amikor összehúzódva siklanak a legkisebb ellenállás érdekében. Minden pályán található ugrató, amelyet akkor old meg jól a versenyző, ha minél kevesebb időt tölt a levegőben, a havon siklás ugyanis mindig gyorsabb. A lesiklóléc a leghosszabb sí, a férfiaknál 215 centiméter, a nőknél 210 centiméter hosszúságú. A síbot ívelt kialakítású, és gyorsításra egyáltalán nem használják a versenyzők. Kötelező felszerelés a gerincvédő, a bukósisak és a védőszemüveg. A pályák veszélyes szakaszait kétszeres, néhol háromszoros műanyag védőhálóval övezik, hogy az esetleg nagy sebességgel kicsúszó sportolókat lehetőleg balesetmentesen megfoghassák.

- Kombináció
A kombináció vagy alpesi összetett versenyszám műlesiklásból és lesiklásból áll.

Célok nyár: egy olyan általánosságban jónak mondható kondíció elérése, mely a síszezon (versenyszezon) kihívásaira jól reagál. Illetve egy olyan koordinációs és dinamikus képesség elérése, mely a sízés egyre professzionálisabb szintű űzéséhez nélkülözhetetlen.

Célok tél: olyan sokoldalú sí tudás elérése, mely az alpesi sí versenysport alapjait megteremti a versenyző számára. Ennek keretében: sí iskolai gyakorlatok, GS és SL technika, GS és SL edzés kapuk között, 4-6 GS verseny és max. 2-3 SL verseny a szezon során. Továbbá Freeride és Freestyle. A sí (téli edzés) napok aránya a következőképpen oszlik meg: 60-70 % sí iskola és technika, freeride, freestyle, GS és SL technika; 30-40 % GS és SL edzés (többségében GS).

Minimum, maximum és cél edzésszám; általában az edzésekről: Az edzéseket az Alpesi Centrum Sí & Snowboard Edzésközpont tartja. A cél heti 4 edzés (alapok, GS és SL) megtartása. Hét közben 2 db 2-3 órás edzés délután vagy este lámpafénynél, melynek díja max. 20 EUR / versenyző; hétvégén szombaton és vasárnap délelőtt és délután mindösszesen min. 4 óra edzés, melynek díja 30 EUR / versenyző. Az edzések egy része nyílt edzés az amatőr gyakorolni kívánók számára, másik része zárt edzés csak a versenycsapat számára. Az edzéseken segítségemre lesznek edző és oktatókollégák abban a létszámban és minőségben, amelyben a résztvevők összetétele ezt indokolja. A terv az, hogy a versenysportba már inkább beillő versenyzőket Zink Robert (stájer edző) kollégám segítségével fogjuk trenírozni, míg az ettől a szinttől egy lépcsőfokkal egyelőre lejjebb álló versenyzőpalántákat profi oktató kollégák segítségével; a síiskolai szintet szintén oktatókollégáim viszik.

Az eddig leírtakból is következik, hogy a

Minimum edzésszám 8 éves korig (az edzőtáborokon kívül): 1 db hetente, így 15 db a téli szezon során

Minimum edzésszám 9 éves kortól (az edzőtáborokon kívül): 2 db hetente, így 30 db a téli szezon során

Minimum edzőtábori részvétel: 4 db a hatból; így 14-16 sí nap (3 db gleccser kötelező)

Maximum edzésszám (az edzőtáborokon kívül): 4 db hetente, így 60-65 db a téli szezon során

Maximum edzőtábori részvétel: 6 db a hatból; így 23 sí nap

Javasolt edzés(verseny)napok 6-8 éves korban: 30-40 havas nap

Javasolt edzés(verseny)napok 9-10 éves korban: 45-60 havas nap

Javasolt edzés(verseny)napok 11-12 éves korban: 60-70 havas nap

Javasolt edzés(verseny)napok 13-14 éves korban: 70-90 (profik esetében 100) havas nap

(Edzésközpontunk nem kínál a 2019-20-as téli szezonban 90 sí napnál többet, mivel, erre vélelmezhetően nem lesz még igény. De csak érdekesség képen: javasolt sí napok száma profi versenyzők részére 15-16 éves kortól 120-140 nap/év, 17-18 éves kortól min. 140 nap/év; beleértve a nyári sízéseket is)